Betalsätt
Vi erbjuder följande betalsätt:
- Swish
- Betalning med kort eller kontanter vid leveranstillfället
- Direktbetalning genom din internetbank – Swedbank, Nordea, Handelsbanken & SEB – via Klarna Checkout
- Kortbetalning med VISA, MasterCard eller AMEX/American Express – via Klarna Checkout
- Faktura eller delbetalning via Klarna Checkout
Alla priser är angivna i SEK inklusive moms. Det priset som står angivet den dagen du gör din beställning är också det pris som du accepterat att betala.
Fraktvillkor
Vi använder oss nästan uteslutande av egna lastbilar och egen personal för leverans av varor inom Skåne och upp till Göteborg och även till Danmark. Undantag kan dock förekomma där vi använder oss av externt transportbolag. Varor som ska fraktas längre sträcka tar vi hjälp av externt transportbolag. När vi levererar med egna bilar så finns möjlighet att beställa till tjänsten inbärning, montering och bortförsel av transportemballage. Det kommer en chaufför. Kund hjälper till om det finns behov av det.
Samtliga leveranser med våra egna bilar sker vardagar mellan kl 10-18 samt lördagar mellan kl 11-17. Leveranser med externt transportbolag sker endast vardagar mellan kl. 08.00-17.00.
Observera att leveranser med våra egna lastbilar sker till trottoar, portdörr eller tomtgräns – alternativt så nära något av dessa alternativ dit normallastbil kan ta sig fram. Tjänsten inbärning, montering och emballageretur kan köpas till. Vid leveranser med egna lastbilar läggs körrutter upp utefter våra beställningar. Detta kan innebära att ni får leverans på bestämda tider. Avisering sker via telefon eller sms dagarna innan leverans för överenskommelse om leveransdag och ungefärlig tid. Om vi kommit överens om dag och tid för leverans och du inte är hemma vid leveranstillfället, debiterar vi dig en extrakostnad på 600:- för ny leverans.
Observera att alla leveranser via externt transportbolag sker till trottoar, portdörr eller tomtgräns – alternativt så nära något av dessa alternativ dit normallastbil kan ta sig fram. Inbärning, montering eller liknande tjänster ingår ej såvida något av dessa frakttillägg ej beställts. Möblerna kommer alltid i större delar i originalemballage, oftast mellan 1-3 delar, och monteras oftast lätt ihop. Benen ska alltid skruvas på etc. Du blir aviserad via sms eller brev. Du måste vara tillgänglig för att ta emot leveransen inom 4 dagar efter att transportbolaget aviserat leveransen första gången, i annat fall debiterar vi dig en kostnad på 150:- för lagerkostnad hos transportbolaget. Om dag och tid för leverans är överenskommet med dig och du inte är hemma vid leveranstillfället debiterar vi dig en extrakostnad på 600:- för ny leverans.
Mindre försändelser skickas till ditt lokala paketombud. Du blir aviserad via sms eller mail. Om du ej hämtar ut ditt paket debiterar vi dig en kostnad på 195:-.
Fraktsätt och fraktkostnader
Vi erbjuder nedan fraktsätt /fraktkostnader. Frakt till gata innebär att lastbilen stannar så nära din adress det går att komma. Du får därefter själv, med hjälp av familj eller vänner, bära in dina möbler och packa upp dem samt montera dom. Läs längre ner om ’Tjänst – inbärning, montering, emballageretur’.
- Frakt till gata inom Skåne för våra större möbler. Varorna levereras med bolagets egna bilar. Vi kontaktar dagarna innan och avtalar leveranstid. Priset gäller för online-köp över 1000:-.
– 0:- - Frakt till gata upp till gränsen Göteborg – Jönköping – Karlstad – Örebro – Västerås – Uppsala – Norrtälje för våra större möbler. Varorna levereras med bolagets egna bilar. Avvikelser kan förekomma där vi använder oss av transportbolag. Vi kontaktar dagarna innan och avtalar leveranstid.
– 700:-
- Frakt till gata till Danmark för våra större möbler. Varorna levereras med bolagets egna bilar. Avvikelser kan förekomma där vi använder oss av transportbolag. Vi kontaktar dagarna innan och avtalar leveranstid.
– 900:- - Frakt med Shiplink för våra mindre varor som går att skicka med paket.
– Klicka på gröna kundvagnen (köp) vid produkten i webbshoppen och gå till kassan för att se fraktpris - Hämta på lager. Du kan välja att själv hämta dina varor på vårt lager i Malmö. Om det gäller köp av beställningsvaror så meddelar vi dig via telefon eller e-post när dina varor finns klara för avhämtning.
– 0:-
Om ni bor i övriga Sverige eller utanför Sverige (Danmark läs ovan) – var vänlig begär förslag till fraktkostnad genom att maila oss på info@sofforsangar.se. Ange vilka varor det gäller och inom vilket postnummer samt land du bor. Vi har bland annat flertalet gånger fraktat större möbelbeställningar till Spanien och Italien. Vi har även försett hotell, gästgiverier och behandlingshem runt om i södra Sverige med möbler.
Outlösta paket – För paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig för vår fraktavgift samt returfrakt tillbaka till vårt lager.
Tjänst – inbärning, montering, emballageretur
Möblerna bärs in av 1-2 chaufförer (beroende på vad som krävs), monteras och transportemballaget tas med i retur. Denna tjänst kan endast bokas när vi transporterar med våra egna bilar och personal.
– 800:-
Extratjänst – bli av med den gamla soffan/sängen
Passa på att bli av med din gamla soffa/säng när du köper en ny hos oss. Vi tar med möbeln och gör oss av med den. Kunden hjälper chauffören att bära ut soffan/sängen i bilen. Tjänsten kan endast beställas när leveransen sker med våra egna lastbilar och plats finns på bilen. Tjänsten ska därför beställas i god tid innan leverans.
– 500:-
Leveranstid e-butik
När det gäller varor i lager kan du förvänta dig leverans mellan 1-10 arbetsdagar efter beställning om du bor inom Skåne. Vi är dock snabba på att leverera inom vårt närområde. Leveranser utanför Skåne kör vi ca varannan vecka. Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas varorna i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. En del av våra varor är beställningsvaror och har något längre leveranstid, vi kontaktar er genom e-post eller telefon. Det kan hända att lagersaldot blivit fel eller att ett tekniskt problem uppstår. Leveransen kan då ta längre tid än förväntat. Om det skulle uppstå leveransförseningar kommer du bli informerad om detta till den e-postadress du angett i beställningen. Vår ambition är dock att du skall få din beställning så fort som möjligt. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar. Önskar du ett mer exakt besked är du välkommen att kontakta oss.
Senare leverans?
Många av våra kunder önskar leverans flera månader senare etc, p.g.a. flytt eller annat. Detta går oftast hur bra som helst. Vi ställer varan/varorna på vårt lager under tiden och levererar enligt överenskommelse, t.ex. den dag du flyttar in etc.
Lagervaror eller beställningsvaror – Handpenning
Många av våra varor i e-butiken är lagervaror, d.v.s. vi har dem hemma på lager, och är märkta med status ”I lager” exempelvis. En del andra varor i e-butiken är beställningsvaror och är märkta i e-butiken med status ”Beställningsvara”. Dessa har vi inte hemma på lager utan beställer dem för tillverkning på fabriken när vi får en beställning. Dessa tar normalt mellan 6-11 veckor, beroende på vilken leverantör vi beställer från, att få hem och kunna hinna leverera en beställningsvara ut till kund. Läs i produktinfon vad beställningstiden är för just den vara du är intresserad av. För dessa lager- och beställningsvaror tar vi i samband med beställningen ut en handpenning om 50% av köpesumman. När handpenningen betalats till oss reserverar vi lagervaran alternativt beställer varan på fabriken. Om avbeställning av köp av varor sker där vi ej hunnit stoppa beställningen i tid, kan vi komma att behålla en del av handpenningen som utgör de eventuella faktiska kostnader vi haft i samband med köpet. Observera att bytes- eller returrätt inte gäller om varan är en beställningsvara, specialbeställd eller på annat sätt anpassad till just dig, till exempel en soffa i ett ej lagerfört tyg, färg eller utförande. Läs gärna mer nedan under ”Ångerrätt, Byten & Returer e- butik”.
Allmänna villkor
För att handla i Soffor&Sängars e-butik måste du vara fyllda 18 år. Minderåriga måste ha målsmans godkännande för att få beställa varor från oss. Om du vill ha leverans till annan adress än din folkbokföringsadress, måste du förskottsbetala din order. Klarna godkänner inte ansökningar med annan leveransadress än folkbokföringsadressen. Avtal om köp ingås när du väljer att skicka beställning i kassan. Produktinformation, leveranstider och priser lämnas med reservation för tryckfel, försenade leveranser och prishöjningar från leverantörer och slutförsäljning. Vi förbehåller oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering kan du avboka din beställning utan kostnad. Vi reserverar oss också från att färgerna på hemsidan av tekniska skäl inte alltid återger varornas verkliga färger. Hur färgernas visas kan också bero på dina inställningar av bildskärm. Vi gör alltid vårt bästa för att ni ska få tillgång till rätt information.
Orderbekräftelse
Vi mailar dig en orderbekräftelse efter din beställning. Kontrollera att bekräftelsen stämmer överens med dina önskemål. Vill du ändra något i din beställning ska du göra det senast 8 timmar efter ditt köp. Maila till info@sofforsangar.se.
Ångerrätt, Byten & Returer e-butik
Vi följer Distans- och hemförsäljningslagen när du handlar online hos Soffor&Sängar.
Läs gärna mer på Konsumentverkets hemsida. Vid onlineköp har du öppet köp och returrätt inom 14 dagar. Du har då möjlighet att ångra ditt köp, utan att ange någon anledning, eller byta till annan vara. Vi hjälper dig gärna att hitta rätt vara innan köp. Ångerfristen börjar löpa från dagen efter du tagit emot varan, du har rätt att packa upp och undersöka varan men varan ska returneras i oanvänt skick i hel originalförpackning och i oskadat skick, med faktura eller följesedel. Om ångerfristens sista dag infaller en lördag, söndag eller en helgdag förlängs ångerfristen så att den gäller även nästkommande vardag. Det är alltså viktigt att du returnerar varan omgående för att returneringen ska bli godkänd.
Observera att ånger- bytes- eller returrätt inte gäller om varan är specialbeställd eller på annat sätt anpassad till just dig, till exempel en soffa i ett ej lagerfört specifikt tyg, färg eller utförande. Observera att ångerrätten heller inte gäller vid köp av sängar inklusive bäddmadrasser eller separata bäddmadrasser om originalförpackningen till bäddmadrassen är bruten då dessa produkter räknas som hygienartiklar. Du ansvarar själv för returkostnaderna till lagret din vara kommit ifrån och får tillbaka alla pengar förutom fraktkostnaderna. Byte/retur får inte ske som postförskott eller efterkrav. Köpesumman återbetalas i sin helhet senast 10 dagar efter det att vi fått varan i retur.
Så här gör du:
Maila oss om du vill byta eller returnera hela din beställning eller delar av den. Maila till info@sofforsangar.se. Du kan även klicka på nedan länk där du kan ladda ner Konsumentverkets blankett om ångerrätt och maila in denna till oss. Du måste tydligt ange din beställningsinformation, ditt namn, adress och eventuellt vad du vill byta till. Varan kommer att hämtas av oss alternativt ska returneras i oanvänt skick i hel originalförpackning och i oskadat skick med faktura eller följesedel och skickas till adressen nedan. Förpacka väl så att varan inte skadas vid transport. Så fort vi mottagit din retur och ser att varan är oskadd annulleras din beställning av denna vara. Om du betalat med kort eller kontanter förs köpesumman över till ditt bankkonto senast 10 dagar efter det vi fått varan i retur. Ange dina bankuppgifter vid kontakt med oss. Om du valt att betala via Klarna meddelar vi Klarna omgående att köpet gått i retur.
Konsumentverkets blankett för utövande av ångerrätt.
Skicka ditt byte/retur till:
Soffor&Sängar
Baltzarsgatan 31
211 36 Malmö
Garanti
Vi lämnar 2 års garanti på möbler när det gäller ram- och fjäderbrott vid tillverknings- och fabrikationsfel. Vid köp av sängar av märket Bellus har vi 10 års garanti på fjäderbrott. Läs också nedan vad som gäller för reklamationer.
Reklamationer
Om en vara är felaktig, defekt eller felexpedierad, ber vi dig att kontakta oss snabbast möjligt. Du har enligt Konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt. Vi kontrollerar varorna för eventuella fel, i så stor utsträckning som möjligt, innan vi levererar dem till dig. Felaktig eller skadad vara ska reklameras inom 14 dagar. Vid återsändelse av felaktig eller skadad vara står Soffor&Sängar för frakten och eventuell ersättningsleverans. Varan ska återsändas väl emballerad och i originalförpackning med bifogad beskrivning av felaktigheten. Om varan skadas eller kommer bort då du återsänder den är du betalningsansvarig.
Maila oss eller skicka skriftligt till vår postadress om du vill reklamera en vara och invänta svar från oss. Bifoga också foto som visar den reklamerade skadan.
Maila till: info@sofforsangar.se
eller posta din reklamation skriftligen till:
Soffor&Sängar
Baltzarsgatan 31
211 36 Malmö
Vid eventuell tvist följer vi alltid allmänna reklamationsnämndens rekommendation.
Sekretess, Säkerhet & Personuppgifter
SSL – Soffor&Sängar är säkert! Vi krypterar all personlig information om våra kunder genom att använda den säkraste och senaste säkerhetsteknologin. Vi krypterar adresser, kreditkortsnummer, etc genom SSL-teknologi och på så sätt hanteras informationen säkert via Internet.
Cookies – Soffor&Sängars e-butik använder så kallade cookies. Enligt lagen ska alla som besöker webbplatser kunna informeras om vad cookies används till. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information som hjälper webbplatsen att identifiera besökaren. Cookie-filer gör ingen skada på din dator och tar praktiskt taget ingen plats.
Force Majeure – Soffor&Sängars e-butik är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.
SS rev. 2022-01-27